Followers

Kenaikan harga barang bebanan paling besar!!

Wednesday, March 28, 2012

KUALA LUMPUR, 27 Mac: Rakyat negara ini benar-benar sedang memikul bebanan dari kenaikan harga barang yang melonjak-lonjak sejak kebelakangan ini.


Ketika sebahagian dari mereka memberikan jawapan mudah iaitu menukar kerajaan yang ada namun isu ini nampaknya tidak semudah itu.


Rakyat ingin tahu bagaimanakah mekanisme pengawalan harga barangan boleh dibuat oleh kerajaan.


Para pengikut facebook Harakahdaily ketika diajukan soalan ini bertalu-talu memberikan respon mereka sebagai petanda isu ini sangat kritikal sekarang ini.

Antara komen mereka adalah:


Paci Oman: "Mengapa kerajaan sukar untuk membendung inflasi, dengan gaji kakitangan kerajaan yang rata-ratanya kurang 3000 termasuk saya, memang sukar untuk meneruskan hidup,.. memang payah jika berjaya pun kerana saya berjaya berjimat, namun tidak boleh menampung kos kehidupan, apatah lagi jika mereka yang punya anak ramai.. jika kita gagal berjimat,.. apa akan terjadi..? Makan batu lah.."

Hapizz Aziz:
Perlu laraskan gaji swsta juga dan harga barang dikawal ketat oleh pihak berwajib. Kuatkuasa bagi syarikat-syarikat besar untuk naikkan gaji.. Barang-barang sperti keperluaan perlu kaji semula.. Contoh ikan di Kuantan kembong-RM14 tetapi di Kedah- RM10 berbeza tetapi Kuantan ada jugak pusat perikanan yang besar tapi harga mahal dari ayam.."



Fazil Fawzi: "Benci dengan kenaikan harga barang..kawan saya yang baru balik dari UK pun mengeluh dengan harga barang yang mahal..kat sana gaji 1000£ cukup untuk hidup.beli barang penuh 1 troli habis dalam +-50£ je..Malaysia? Padahal Malaysia negara pengeluar minyak. Barang buatan Malaysia pun banyak tetapi mahal gak.."


Kajian yang dibuat melalui servey Harakahdaily juga memberikan jawapan yang sama...isu kenaikan harga barang adalah paling menekan rakyat sekarang ini.


Mereka mahu kerajaan BN yang ada atau Pakatan Rakyat yang mahu menjadi kerajaan berbuat sesuatu untuk meringankan bebanan mereka.


Antaranya, mereka memaklumkan, kerajaan hanya baru mengumumkan kenaikan gaji tetapi harga barangan pengguna khasnya sudah melonjak naik.


Berikut adalah pelbagai cadangan yang diberikan oleh mereka:-


1) Tukar kerajaan yang ada kepada kerajaan yang lebih prihatin kepada masalah rakyat.


2) Turunkan harga petrol kerana penurunan harga petrol sepatutnya menurunkan kos barangan dan dengan sendirinya boleh menurunkan harga barangan.


3) Jangan umumkan kenaikan gaji dan biarlah ia berlaku dengan senyap-senyap sahaja.


4) Kaji balik kadar tol


5) Buang menteri-menteri yang tidak pandai buat kerja.


6) Kaji balik cukai yang pelbagai-bagai dikenakan kepada rakyat.






Dapatkan maklumat lanjut dan berikan pandangan anda melalui http://www.facebook.com/harakahdaily


Komen-komen terpilih dari anda:


MaafkanSaya OrgKaya Buat kereta sendiri jual kepada rakyat mcm kereta Jepun tapi bila hantar ke luar negara pandai pula turunkan harga sbb tak setanding spesc kenderaan asing lain..Jual pada Singapura harga ciput jer tp bila tarif air utk rakyat sendiri pun berkira..Nasib duduk Selangor, merasa juga bayar air murah2.


Aziz Ibrahim Penguatkauasa lemah.ada ke patut nk ge tinjau/lawatan bg tahu.pas mereka belah apa lg brg naik semula lah.menteri kata arga cam biasa x ada kenaikan.kan sengal pya menteri tu.betul ke kwn2 semua.


Zarul Maya Hakikat!! Kerajaan hanya mengiktiraf kakitgn kerajaan sebagai rakyat m'sia..pekerja2 swasta kat m'sia ni smuanya umpama pendatang..


Khalim Miswan gaji org kerjaan naik barang pun naik harga.. apa nih? kenapa tangga gaji org kejaan dijadikan kayu pengukur untuk peniaga naikkan harga... kerjaan sepatutnya bendung perkara ni.. kesian la kat orang kampung.. org yang kerja sendiri, org yang pendapatan sederhana...


Mohd Zaidi Ramlan harga barang sentiasa naik.. terimalah hakikat. bumi semakin tua.. iklim yg melampau banyak negara alami bencana alam. kos tanaman meningkat. banyak yg rosak sebab bencana. negara kita pulak banyak bergantung makanan dari luar. minyak pulak semakin susut. kita akui semua itu.. lebih baik kita berjimat dan tingkatkan ekonomi kita kerna yg pasti akan datang lebih perit dari skrg.

Othman H Siru
Inilah tujuan AMNO/BN menyusahkan rakyat, selagi rakyat susah, rakyat mudah terpengaruh dengan BRIM 500rm dan penipuan2 lain. Kalau ramai rakyat sudah senang, rakyat akan tukar KERAjaan penjenayah, perasuah, perompak dan perogol amah.



Osmann Kad Rm500 tu duit pembayar cukai..bukan duit BN. Kita semua ada hak utk dapat rm500.
Pegawai kerajaan setengah juta sahja,,,tapi yg merana 26.5juta... Kami pesara swasta amat kecewa dengan kenaikan harga barang2. Umor dah lebih 60 tahun,,dimana nak cari pendapatan. Nek jadi jaga atau pandu teksi sudah tak daya... RM50,,nak masukan kedalam tabung msejid terlalu banyak,,,tapi kalau dibawa kekedai apa yang boleh dibeli utk makanan sekeluarga bg 5 hari....

Fazil Fawzi
Bler brg naik mule la kuarkn pendapat mngarut.suh mkn ubi kayu la,kentg la..org yg mnyuruh pn lm tentu mkn ape yg die suruh..cube bg gaji kt menteri2 rm2000 sbln..dpt ke diorg survive..



Jawa Satu siapa yg tentukan harga barang.persatuan peniaga. mereka boleh atur dan susun harga.orang islam kena berniaga dan kurangkan menyalahkan orang lain dan buat kerja.kedai satu malaysia jawapannya perlu disokong dan ditambah.harga minyak turun pun depa boleh kawal harga.


Mohd Fazil Che Hamid semua pengeluar brgan dimonopoli,cuba wat pengeluar tu bnyk kit,lesen dikuarkan,dah tntu brg susah nak naik rega..cth:gula..pai dpt gelaran raja lg..
Aida Ahmad Yes... Memang betul. 2 tahun lepas sekali beli barang dapur untuk seminggu baru $200, sekarang dah naik $400 lebih.


Nazri Ismail yaa..saya nak ngadu pasal astro..mahal sgt beratus2 ringgit,paling murah pon 60hinggit..astro untung bilion2..xde astro,siaran susah nak dapat..terpaksa3!!minta perjuangkan hal ini..


Munir Nanie pru13 pakat2 la tukar krajaan lain pulak..knpa takut sangat kalau x undi umn0/bn nihh...umn0 dh memerintah 50 tahun lebih,tp pengurusan negara masih d tak0k yg sama...0rg susah brtambah susah,menteri2 brtambah kaya...


Zack Jakie sy sokong,skrgne jib dh byk melabur duit utk PRU 13,tp hrp maklumlah klu lps PRU 13 nanti smua brg naik.masa tu jgn menyesal,lbh baik baik berfikir dlu sblm mengundi.sesal dahulu pendapatan,tp menyesal kemudian tidak berguna lagi..
Red Wave Kelate Kalo semua rakyat Malaysia hidup senang, nanti apa2 bantuan khas etc utk rakyat nak bagi kat sapa?Maka takde lah 'SERVICE CHARGE' ke apa.. lagipun kalau rakyat hidup senang..akan ter'BUKA' minda sbb cukup mkn & pendidikan..jadi tadak la org bodoh utk di 'janji manis'.


Bersatu Bermuafakat Kenaikan harga barangan hanya menunjukkan bahawa yang menjadi pemimpin negara sekarang tidak pandai mentadbir negara sebebnarnya. Ini adalah hasil amalan mencampur aduk pentadbiran dengan perniagaan membuat pemimpin negara sekarang cair otak tak dapat membezakan apa yg baik dan yang tidak dalam memimpin negara. Mereka menghampirkan negara ke tahap kebobrokan bukan sahaja dari segi ekonomi bahkan semua aspek kehidupan, lihat sahaja kualiti kehidupan rakyat sekarang.


Red Wave Kelate Mati pun susah maa... kain kapan naik harga,upah org gali kubur pun naik sbb minyak motor dia pun naik harga.


Fajar Nur cakap banyak xguna kita tukar je BN kepada PR pru 13 nanti insyaAllah.


Saiful Adam najib suruh boikot.sume kedai pun naik..takyah makan?huhu.berat 66 anak tun razak sorg tu.


Shin Chan Cukai naik utk tingkatkn pndpatan krajan tapi yg kaya yg kaki sakau yg ada kuasa la..epf dh sakit slesma, felda dh nk gadai tanah, tbg haji tngu kna pinang,proton dh semput,krajaan negeri x pndai byr hutang, tukang tampal poster nk cash..smua dh sakit...


Awin Syakila Sebuah kerajaan yang baik adalah kerajaan yang ambil berat tentang kebajikan rakyatnya, bukan kebajikan puak-puak dia sendiri yang Umno BN amalkan selama ini. Dia orang makin kenyang, makin gemuk, rakyat makin merempat. Kerajaan Negeri Selangor dah buat macam-macam untuk kebajikan rakyat Selangor. Semua rakyat Selangor menikmati kemudahan tersebut. Kalau ada orang tak setuju, cepacepatlah dapatkan rawatan, check mana yang patut.

Klik untuk berita penuh >>

PTPTN Tutup Kedai Bila Pakatan Rakyat Berkuasa!!

Tuesday, March 27, 2012


Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan dibatalkan serta-merta jika Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan baru Persekutuan pada pilihan raya umum kali ini, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pembatalan itu katanya selaras dengan agenda Pakatan Rakyat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat seperti digariskan Buku Jingga.

“Semasa saya menjadi Timbalan Perdana Menteri, keuntungan Petronas RM30 bilion tapi ada biasiswa dan dermasiswa. Sekarang, untung Petronas, lebih RM90 bilion, tapi pelajar kita, baru masuk belajar, sudah berhutang. Belum kerja dah berhutang.

“Kalau kita diberi mandat memerintah Malaysia, saya beri jaminan, PTPTN akan kita batalkan,” katanya pada majlis ceramah Pakatan Rakyat di Lukut, Negeri Sembilan, 22 Mac lalu.

Beliau menegaskan, apabila harga minyak turun, secara automatik rakyat mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.

“Apa jadi kalau harga minyak turun, pengangkutan awam juga akan turun, harga makan akan turun dan harga barang akan turun.

“Saya beri jaminan harga minyak boleh diturunkan, saya Menteri Kewangan lapan tahun, saya tahulah caranya,” katanya yang menjawat jawatan itu sejak 1991-1998.

Beliau turut menempelak Datuk Seri Najib Razak dan Mahathir yang mengatakan pelaksanaan gaji minima akan membankrapkan negara.

“Kalau tidak mampu laksana gaji minima, sila berundur kerana kami beri jaminan gaji minima RM1,100 akan dilaksana jika kita diberi mandat memerintah. Malaysia ini negara kaya dan ada macam-macam sumber hasil, kita yakin dasar ini boleh dibuat,” tegasnya.

Beliau memberi contoh Selangor yang diperintah Pakatan Rakyat bukan sahaja berjanji malah berjaya melaksanakan dasar gaji minima sejak Januari lalu dengan permulaannya kepada syarikat kerajaan negeri.

Turut hadir, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri, Datuk Kamarul Bahrin Abbas dan pimpinan Pakatan Rakyat dari pelbagai peringkat.

Ceramah yang berlangsung kira-kira tiga jam itu menyaksikan ratusan kenderaan memenuhi perkarangan kawasan tanah lapang itu kira-kira satu kilometer.

Dua stesyen minyak berhampiran turut menjadi medan tempat meletak kenderaan orang ramai ekoran kawasan sesak dan padat dengan kehadiran ribuan rakyat malam itu.
Klik untuk berita penuh >>

Ini Dia Pemimpin Umno-APCO Yang Rompak Tanah Rakyat!

Monday, March 26, 2012


Sebagaimana dijanjikan, Pesuruhjaya PAS Terengganu mendedahkan nama penerima tanah dari kerajaan negeri Terengganu di kalangan wakil rakyat Umno.

(Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut menunjukkan gambar-gambar tanah yang didakwa milik Adun dan Ahli Parlimen BN.)

Mohamad Abdul Wahid Endut mendedahkan sebahagian dari nama-nama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang ‘dianugerahkan’ tanah oleh kerajaan negeri.

Pendedahan kali ini lanjutan dari dakwaan yang dibuat pada 18 Mac 2012 lalu yang tidak disebut nama-nama Adun-MP terbabit.

Antara nama-nama pemimpin Umno-BN yang diberi keistimewaan memperolehi tanah seluas satu hektar seorang termasuk bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh.

“Pertama, Ahli Parlimen Besut, Dr Abdullah Muhammad Zin. Dia dikurniakan tanah seluas satu hektar di kawasan Dendong, Mukim Tembila, Besut dengan No. Lot PT6964.

“Kedua, Adun Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh. Bekas MB Terengganu dan dia (Idris) dapat juga di kawasan yang sama dengan keluasan satu hektar dan No. Lot PT6902.

“Ketiga, Adun Hulu Besut, Nawi Mohamad, juga di lokasi tanah yang sama, keluasan juga satu hektar dengan No. Lot PT6904. Keempat, Muhammad Pehimi Yusoh iaitu Adun Kota Putera juga di kawasan sama, keluasan satu hektar dengan No. Lot PT6903.

“Pemimpin kelima, Adun Batu Rakit, Karzan Che Mat. Tanah itu di kawasan Mengabang Bakong, Mukim Batu Rakit, Setiu. Keluasan tanah 0.9965 hektar, dengan No. Lot PT30794,” jelasnya.

Beliau berkata demikian pada satu sidang medianya di Pejabat Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT), Taman Sri Intan, Jalan Sultan Omar, Kuala Terengganu, 24 Mac lalu.

Abdul Wahid mendakwa mempunyai senarai ramai di kalangan pemimpin terdiri dari wakil rakyat Umno-BN yang dianugerahkan tanah berharga di tepi laut oleh kerajaan Terengganu.

Namun, katanya pendedahan nama-nama pemimpin berkenaan akan dibuat secara berperingkat mengikut keadaan semasa.

“Hari ini, saya akan dedahkan lima nama dulu. Kita (PAS) tidak mahu dedah semua sekaligus. Kita akan buat macam idu Nasional Feedlot Corporation (NFC) Sdn. Bhd jugalah lebih kurang.

“Kita (PAS) dedah sikit-sikit nak tengok reaksi dia (pemimpin Umno). Kita akan bahas lagi perkara ini dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu pada 23 hingga 26 April 2012, depan.

Menurutnya, jumlah satu hektar seorang kepada pemimpin Umno-BN tertentu tidak wajar dalam keadaan rakyat dinafikan hak tersebut.

Ini kerana, katanya, jika satu hektar itu dibahagikan kepada lapan bahagian untuk rakyat sebanyak 20 lot tanah boleh diagihkan.

“Satu hektar itu, jika dijadikan lot perumahan boleh diagihkan kepada 20 lot untuk 20 orang rakyat biasa. Jadi hak rakyat 20 orang telah dinafikan oleh seorang wakil rakyat BN yang dikurniakan tanah itu.

“Jadi untuk lima orang Adun dan Ahli Parlimen BN itu, kerajaan boleh berikan kepada 100 orang rakyat yang memerlukan tanah penempatan masing-masing,” ujarnya

Menurutnya, tindakan pemimpin Umno-BN tersebut tidak selari dengan slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” dan “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”.
Klik untuk berita penuh >>

Pemimpin Parti Korup Cuba Mempergunakan Anak Muda/Mahasiswa Tanpa Kerelaan!

Sunday, March 25, 2012

Demo membantah penggunaan Dewan Politeknik untuk tujuan politik oleh UMNO.!! 


Dalam satu memorandum yang telah diserahkan oleh YDP Pas Kawasan Permatang Pauh dan wakil dari AMK Permatang Pauh semalam, beliau telah mendesak agar Pengarah Politeknik Seberang Perai tidak membenarkan sebarang bendera Parti UMNO dibenarkan digantung atau dikibarkan di dalam kawasan Politeknik.


Perkara tersebut telah dipersetujui oleh Pengarah Politeknik, dan beliau berjanji tiada sebarang bendera milik UMNO akan dibenarkan dikibarkan di dalam kawasan Politeknik tersebut.


Meskipun mereka memiliki bangunan sendiri di Tanah Liat, Bukit Mertajam, Pihak UMNO Bahagian Permatang Pauh tetap mahu menggunakan Dewan Utama Politeknik Seberang perai bagi tujuan melancarkan ‘Gelombang Biru’ mereka di situ.

Tujuannya tidak lain dan tidak bukan hanyalah cuba mempengaruhi pelajar-pelajar Institusi tersebut dan mentranformasikan (pinjam ayat Najib) pelajar-pelajar di situ agar menjadi ‘Lembu’ seperti mereka.

Pelancaran dijadualkan pada 24 March 2012 oleh Ahmad Shabery Chick, Ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Ini adalah kali ketiga pihak UMNO mengadakan majlis mereka di Dewan Politeknik tersebut dan menurut sumber yang kini masih bersama UMNO sewa dewan tersebut tidak pernah dibayar.. depa buat macam emak bapak mereka yang punya.



Tanpa memperdulikan larangan dari Pengarah Politeknik tersebut, pemuda-pemuda UMNO atau lebih tepat lagi ‘Lembu-lembu Muda UMNO’ telah menggantungkan bendera BN dan UMNO di pagar dan juga di dalam kawasan Politeknik.

Perkara ini telah mengundang kemarahan penyokong Pakatan Rakyat terutamanya dari PAS dan juga PKR, lantaran itu satu demo bagi membantah tindakan ‘Lembu-lembu Muda UMNO’ itu.


Dalam notis yang singkat lebih kurang 200 penyokong Pakatan Rakyat telah berhimpun dihadapan pintu pagar utama Politeknik mendesak agar bendera-bendera milik UMNO/BN diturunkan atau penyokong Pakatan Rakyat akan masuk ke kawasan Politeknik untuk menurunkannya.

Selain itu penyokong Pakatan Rakyat yang hadir telah menyatakan mereka akan mengerahkan lebih ramai untuk hadir ke kawasan pintu masuk utama Politeknik jika bendera tidak diturunkan.

Mungkin kerana gentar dengan ugutan tersebut maka ‘Lembu-lembu Muda UMNO’ telah menurunkan bendera milik mereka..







Lagi gambar-gambar sila lihat di SINI


Klik untuk berita penuh >>

PTPTN batal jika Pakatan tawan Putrajaya!!

Saturday, March 24, 2012

 

PORT DICKSON 23 Mac: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan dibatalkan serta-merta jika Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan baru Persekutuan pada pilihan raya umum kali ini, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pembatalan itu katanya selaras dengan agenda Pakatan Rakyat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat seperti digariskan Buku Jingga.

“Semasa saya menjadi Timbalan Perdana Menteri, keuntungan Petronas RM30 bilion tapi ada biasiswa dan dermasiswa. Sekarang, untung Petronas, lebih RM90 bilion, tapi pelajar kita, baru masuk belajar, sudah berhutang. Belum kerja dah berhutang.

“Kalau kita diberi mandat memerintah Malaysia, saya beri jaminan, PTPTN akan kita batalkan,” katanya pada majlis ceramah Pakatan Rakyat di Lukut, Negeri Sembilan, 22 Mac lalu.

Beliau menegaskan, apabila harga minyak turun, secara automatik rakyat mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.

“Apa jadi kalau harga minyak turun, pengangkutan awam juga akan turun, harga makan akan turun dan harga barang akan turun.

“Saya beri jaminan harga minyak boleh diturunkan, saya Menteri Kewangan lapan tahun, saya tahulah caranya,” katanya yang menjawat jawatan itu sejak 1991-1998.

Beliau turut menempelak Datuk Seri Najib Razak dan Mahathir yang mengatakan pelaksanaan gaji minima akan membankrapkan negara.

“Kalau tidak mampu laksana gaji minima, sila berundur kerana kami beri jaminan gaji minima RM1,100 akan dilaksana jika kita diberi mandat memerintah. Malaysia ini negara kaya dan ada macam-macam sumber hasil, kita yakin dasar ini boleh dibuat,” tegasnya.

Beliau memberi contoh Selangor yang diperintah Pakatan Rakyat bukan sahaja berjanji malah berjaya melaksanakan dasar gaji minima sejak Januari lalu dengan permulaannya kepada syarikat kerajaan negeri.

Turut hadir, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri, Datuk Kamarul Bahrin Abbas dan pimpinan Pakatan Rakyat dari pelbagai peringkat.

Ceramah yang berlangsung kira-kira tiga jam itu menyaksikan ratusan kenderaan memenuhi perkarangan kawasan tanah lapang itu kira-kira satu kilometer.

Dua stesyen minyak berhampiran turut menjadi medan tempat meletak kenderaan orang ramai ekoran kawasan sesak dan padat dengan kehadiran ribuan rakyat malam itu.

Klik untuk berita penuh >>

FB, Twitter: Platform berubah, mesej tetap sampai kepada rakyat

Friday, March 23, 2012


KUALA LUMPUR : Teknologi dan pelantar media sosial akan sentiasa berubah dan berkembang namun ia tidak akan mampu mengekang pendapat dan mesej politik yang berbeza untuk sampai kepada orang ramai.
Demikian dinyatakan Timbalan Ketua Penerangan AMK, Najwan Halimi sewaktu mengulas kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim berkenaan minat rakyat Malaysia terhadap laman sosial.

Rais semalam dipetik sebagai berkata rakyat Malaysia akan meninggalkan media sosial seperti Facebook dan Twitter apabila minat mereka mencapai kemuncak, seperti di Eropah.

Beliau mengeluarkan kenyataan itu semasa menjawab soalan tambahan daripada Ahli Parlimen Kepong, Tan Seng Giaw, berkenaan pemantauan laman sosial oleh kerajaan.

“Contohnya, laman Friendster yang cukup popular dahulu tidak lagi digunakan, dan laman baru seperti Google+ semakin meluas penggunaannya sekarang.

“Jadi, maklumat dan pandangan-pandangan berbeza akan sentiasa menemui medium baru untuk sampai kepada massa,” jelas Najwan kepada KeadilanDaily.

Selain bergerak bersama AMK, Najwan juga merupakan antara intelektual muda KEADILAN yang mempunyai bilangan pengikut yang ramai di laman Twitter.

Beliau mempunyai kira-kira 14,000 orang pengikut di laman twitternya.

Bercakap lanjut, Najwan yang sedikit ragu-ragu dengan kenyataan Rais berkata media sosial berperanan besar dalam lanskap politik negara ketika ini.

“Mungkin ia (kenyataan Rais) benar di negara-negara lain, tapi kita tidak dapat menafikan peranan yang dimainkan media sosial kepada perkembangan negara pada masa ini,” jelas Najwan.

Klik untuk berita penuh >>

BN 'hempuk' rakyat jika menang PRU13

Tuesday, March 20, 2012


KUALA LUMPUR, 20 Mac: Penderaan dari segi ekonomi dan keperitan hidup adalah balasan yang disediakan oleh Barisan Nasional (BN) kepada rakyat jika ia menang dalam pilihan raya akan datang, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Hari ini, semua kenaikan cukai, pemotongan subsidi dan apa sahaja bebanan ke atas rakyat ditangguhkan.

"Semuanya akan dihempuk ke atas kepala rakyat sebagai balasan kepada rakyat selepas BN menang Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

"Bersedialah untuk menahan diri anda dihempuk dengan penderitaan demi penderitaan akibat penyiksaaan BN selepas ia menang dalam pilihan raya akan datang," katanya.

Sejak lebih setahun lalu, kata Mohamad, rakyat didendangkan betapa kerajaan kononnya menanggung beban akibat pelbagai subsidi untuk rakyat.


"Itu sahaja lagu yang didendangkan kepada rakyat supaya mereka bersedia menahan diri menanggung penderitaan akibat penyiksaan BN selepas pilihan raya akan datang," katanya.

Walaupun bersetuju dengan jangkaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala yang menyatakan negara akan bankrap seperti Greece kira-kira pada tahun 2019, tetapi Mohamad yakin bukan subsidi kepada rakyat yang menyebabkan negara bankrap.

"Penyakit yang sebenarnya menyebabkan negara bankrap ialah rasuah.

"Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah) menganggarkan bahawa rasuah boleh mengakibatkan negara menanggung kerugian kira-kira RM10 bilion setahun.

"Itu jangkaan institusi kerajaan. Saya yakin kerugian yang ditanggung oleh negara jauh lebih besar lagi," kata Mohamad.

Rakyat, katanya, mestilah mempersoalkan dakwaan kerajaan yang meletakkan subsidi kepada mereka sebagai punca utama yang mengakibatkan kemelut ekonomi negara ini.

"Benarkah subsidi merupakan punca utama masalah ekonomi yang bakal dihadapi oleh negara sehingga negara dijangka bankrap?

"Adakah salah urus, salah tadbir dan penyelewengan wang rakyat untuk kepentingan pemimpin-pemimpin parti pemerintah dan kroni-kroni mereka bukan punca utama masalah ekonomi yang bakal dihadapi oleh negara?" beliau mempersoalkan.

Sebagai contoh, kata beliau, keluarga Ketua Wanita Umno sahaja mendapat pinjaman mudah sebesar RM250 juta dari Kementerian Kewangan yang hakikatnya seperti diberikan begitu sahaja.

"Itu keluarga Ketua Wanita Umno yang akan tamat tempoh jawatan menterinya April ini.

"Bagaimana dengan keluarga pembesar Umno yang lain? Adakah mereka berdiam diri dan melihat begitu sahaja keluarga (Datuk Seri) Sharizat (Abdul Jalil) mendapat nikmat sehingga RM250 juta?" kata Mohamad.

Beliau yakin, jika dibuat kajian yang telus dan bertanggungjawab, negara sebenarnya lebih banyak menanggung beban akibat penyelewengan dan rasuah berbanding pemberian subsidi kepada rakyat.

Semalam, Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) dilaporkan berkata, keputusan kerajaan untuk mengurangkan subsidi telah ditangguhkan memandangkan kos sara hidup yang meningkat.

Menurut akhbar harian Cina Nanyang Siang Pau, Pemandu berkata, langkah itu adalah semata-mata keputusan sementara.

Sebelum ini, badan pemikir yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri itu mendesak Putrajaya melaksanakan "rasionalisasi subsidi" dalam usaha mengawal kos subsidi yang terus melambung.

Putrajaya mengunjurkan bahawa kerajaan akan terpaksa membelanjakan RM33.2 bilion bagi menampung kos subsidi pada 2012, yang dikatakan punca bajet defisit.

Kali terakhir subsidi dikurangkan adalah pada Jun tahun lalu yang membabitkan gula, bahan api dan tarif elektrik.

Idris yang juga ketua pegawai eksekutif Pemandu pada 2010 memberi amaran bahawa pelan rasionalisasi subsidi adalah perlu atau Malaysia akan menjadi muflis seperti Greece dalam tempoh sembilan tahun.

Dipercayai akibat tekanan demi tekanan dari dalam BN sendiri, tahun lalu beliau menukar pendiriannya dan berkata Malaysia berada di landasan yang betul untuk mencapai status ekonomi negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, meskipun kenyataan itu bertentangan dengan amarannya sebelum itu.

Klik untuk berita penuh >>

Macam Mana Dia Jadi Perdana Menteri?

Monday, March 19, 2012

Mata aku semakin kuyu, sudah menjadi kelaziman waktu tengah hari di hujung minggu, aku cukup mudah mengantuk. Biasanya sebelah pagi, masa aku akan dihabiskan dengan mencuci kereta, laman rumah dan tandas. Menjelang zohor, beginilah keadaannya.

Terdengar bunyi pintu pagar besi rumah dibuka, aku tak menjengah kerana sudah mengagak Sofea akan pulang dalam waktu-waktu begini. Mata yang kuyu tadi bertukar cerah.

“Salam baba,” sapa Sofea sambil membuka pintu.

“Awal Adik balik hari ni,” aku menyapa anak gadis ku tanpa menjawab salamnya.

Anak perempuan kesayangan ku yang sudah berumur empat belas tahun ini cukup lincah. Hari ini dia ke sekolah untuk bersukan, sebelah petang dia akan bersama ibunya akan ke taman untuk bersenam. Begitulah rutinnya setiap hujung minggu.

Dia menghulurkan tangan dan mencium pipi aku. Terus melabuhkan punggungnya di tepi sofa tempat aku berbaring.

“Baba tengok cerita apa? Muka macam tak nak tidur aje,” dia bertanya mesra.

“Tengok berita,” malas sekali jawapan aku.

“Mama mana?” dia menyoal sambil matanya menyorot tv buruk yang sedang terpasang.

“Di atas agaknya. Pergilah naik, tukar baju lepas tu turun teman Baba makan,” jawab ku tanpa memandang mukanya.

Najib tu Perdana Menteri kita kan…

Dia diam, matanya terus terpaku di depan TV. Aku juga ralit dengan berita yang sedang disiarkan. Tiba-tiba, Sofea bersuara, “Najib tu Perdana Menteri kita kan, Baba?”

“Yelah, tak kan Adik tak tahu,” jawab aku ringkas.

Dia cukup suka bertanya ketika menonton apa jua rancangan TV yang disiarkan. Kadangkala aku jadi letih dengan pelbagai soalan yang ditanyakan.

Pernah juga aku mengeluh pada ibunya tentang hal ini, tetapi aku sedar bahawa inilah proses dia membesar, lebih baik banyak bertanya tanda akalnya sentiasa aktif, daripada diam tanpa apa-apa soalan. Itu akan lebih merisaukan aku tetapi jika dia banyak bertanya tanda akal dan fizikalnya membesar dengan seiring.

Kali ini soalanya tentang berita yang sedang dipaparkan tentang lawatan Perdana Menteri Najib Razak ke Johor Bahru.

“Tapi Baba, macam mana dia boleh jadi Perdana Menteri?” soalnya kembali.

“Dia jadi sebab dia dipilih la,” ringkas aku menjawabnya.

“Siapa yang pilih dia?” dia bertanya lagi.

“PM yang sebelumnyalah, namanya Pak Lah.”

“Oh… jadi, kalau kita nak jadi PM kena dipilih oleh PM juga?” soalannya membuatkan aku bingkas duduk, terasa rimas.

“Kalau seseorang tu nak jadi PM, dia kenalah masuk politik, jadi ahli parti politik dan lepas tu kena bertanding dalam parti dia untuk jadi pemimpin, dan kemudian bertanding pilihan raya. Kalau parti dia menang besar, baru dia boleh jadi PM. Faham?” kata aku dengan mata memandang ke mukanya.

“Ok, ” pendek jawab Sofea sambil mencebik bibir, tanda tak senang dengan jawapan aku.

Anak gadis ku ini cukup sensitif. Kalau tak jawab, dia merajuk, kalau jawab dengan nada yang lain sedikit pun dia akan merajuk juga. Memang susah nak melayan anak perempuan yang satu ini.

“Tapi tadi Baba kata nak jadi PM kena masuk pilihan raya, orang ramai pilih. Tapi PM Najib tu jadi PM sebab Baba kata Pak Lah yang pilih, macam mana tu Baba? Tak fahamlah,” cukup panjang soalannya.

Aku membetulkan punggung di kerusi. Mata yang kuyu tadi bertukar jingga.

“Ya, betul. Nak jadi PM kena bertanding pilihan raya, Najib tu pun memang menang pilihan raya. Jadi dia jadilah PM. Faham tak, saying?” jawab aku sambil tersenyum memandang wajahnya.

“Habis tu, Baba kata Pak Lah pilih dia?” Sofea kembali menyoal, entah dia tahu siapa itu Pak Laha atau tidak, dia nampaknya lebih ingin tahu cara bagaimana sesuatu itu boleh berlaku.

“Yang itu memanglah. Pak Lah kan dah berhenti jadi PM, jadi Najiblah gantikan dia,” jawab aku dengan harapan dia akan berhenti menyoal.

Jadi bukan orang ramai yang pilih dia jadi PM…

“Oh, maknanya, bukan orang ramai yang pilih dia jadi PM kan?” sambungnya, kali ini dia sudah duduk bersebelahan dengan aku.

Memang Sofea ini manja, dia tahu dengan soalannya buat aku rimas, jadi bila sudah banyak menyoal, dia akan duduk dekat-dekat dengan aku sambil bermanja-manja agar semua jawapannya aku jawab. Begitulah cara dia memujuk, aku faham benar dengan perangainya itu.

“Ya, kita tak pilih dia, tapi Pak lah yang pilih,” jawab aku ringkas.

“Oh, kalau macam tu dia bukan PM pilihan kita semua la, kan Baba?” Sofea bingkas bangun dan  berjalan naik ke rumah atas sambil meneriak nama ibunya tanpa menunggu jawapan aku.

“Ya,” sepatah saja jawapan aku. Mata terjegil memandang dia berlalu.

Aku rasa cemburu dengannya. Dalam masa beberapa minit sahaja, dia rasakan dia sudah faham politik negara. Sedangkan aku yang bertahun-tahun berbahas, berdebat dan berborak di kedai kopi pejabat dengan kawan-kawan masih tidak faham dengan intrik dan hipokrasi politik semasa.
Klik untuk berita penuh >>