Followers

Kenaikan harga barang bebanan paling besar!!

Wednesday, March 28, 2012

KUALA LUMPUR, 27 Mac: Rakyat negara ini benar-benar sedang memikul bebanan dari kenaikan harga barang yang melonjak-lonjak sejak kebelakangan ini.


Ketika sebahagian dari mereka memberikan jawapan mudah iaitu menukar kerajaan yang ada namun isu ini nampaknya tidak semudah itu.


Rakyat ingin tahu bagaimanakah mekanisme pengawalan harga barangan boleh dibuat oleh kerajaan.


Para pengikut facebook Harakahdaily ketika diajukan soalan ini bertalu-talu memberikan respon mereka sebagai petanda isu ini sangat kritikal sekarang ini.

Antara komen mereka adalah:


Paci Oman: "Mengapa kerajaan sukar untuk membendung inflasi, dengan gaji kakitangan kerajaan yang rata-ratanya kurang 3000 termasuk saya, memang sukar untuk meneruskan hidup,.. memang payah jika berjaya pun kerana saya berjaya berjimat, namun tidak boleh menampung kos kehidupan, apatah lagi jika mereka yang punya anak ramai.. jika kita gagal berjimat,.. apa akan terjadi..? Makan batu lah.."

Hapizz Aziz:
Perlu laraskan gaji swsta juga dan harga barang dikawal ketat oleh pihak berwajib. Kuatkuasa bagi syarikat-syarikat besar untuk naikkan gaji.. Barang-barang sperti keperluaan perlu kaji semula.. Contoh ikan di Kuantan kembong-RM14 tetapi di Kedah- RM10 berbeza tetapi Kuantan ada jugak pusat perikanan yang besar tapi harga mahal dari ayam.."



Fazil Fawzi: "Benci dengan kenaikan harga barang..kawan saya yang baru balik dari UK pun mengeluh dengan harga barang yang mahal..kat sana gaji 1000£ cukup untuk hidup.beli barang penuh 1 troli habis dalam +-50£ je..Malaysia? Padahal Malaysia negara pengeluar minyak. Barang buatan Malaysia pun banyak tetapi mahal gak.."


Kajian yang dibuat melalui servey Harakahdaily juga memberikan jawapan yang sama...isu kenaikan harga barang adalah paling menekan rakyat sekarang ini.


Mereka mahu kerajaan BN yang ada atau Pakatan Rakyat yang mahu menjadi kerajaan berbuat sesuatu untuk meringankan bebanan mereka.


Antaranya, mereka memaklumkan, kerajaan hanya baru mengumumkan kenaikan gaji tetapi harga barangan pengguna khasnya sudah melonjak naik.


Berikut adalah pelbagai cadangan yang diberikan oleh mereka:-


1) Tukar kerajaan yang ada kepada kerajaan yang lebih prihatin kepada masalah rakyat.


2) Turunkan harga petrol kerana penurunan harga petrol sepatutnya menurunkan kos barangan dan dengan sendirinya boleh menurunkan harga barangan.


3) Jangan umumkan kenaikan gaji dan biarlah ia berlaku dengan senyap-senyap sahaja.


4) Kaji balik kadar tol


5) Buang menteri-menteri yang tidak pandai buat kerja.


6) Kaji balik cukai yang pelbagai-bagai dikenakan kepada rakyat.






Dapatkan maklumat lanjut dan berikan pandangan anda melalui http://www.facebook.com/harakahdaily


Komen-komen terpilih dari anda:


MaafkanSaya OrgKaya Buat kereta sendiri jual kepada rakyat mcm kereta Jepun tapi bila hantar ke luar negara pandai pula turunkan harga sbb tak setanding spesc kenderaan asing lain..Jual pada Singapura harga ciput jer tp bila tarif air utk rakyat sendiri pun berkira..Nasib duduk Selangor, merasa juga bayar air murah2.


Aziz Ibrahim Penguatkauasa lemah.ada ke patut nk ge tinjau/lawatan bg tahu.pas mereka belah apa lg brg naik semula lah.menteri kata arga cam biasa x ada kenaikan.kan sengal pya menteri tu.betul ke kwn2 semua.


Zarul Maya Hakikat!! Kerajaan hanya mengiktiraf kakitgn kerajaan sebagai rakyat m'sia..pekerja2 swasta kat m'sia ni smuanya umpama pendatang..


Khalim Miswan gaji org kerjaan naik barang pun naik harga.. apa nih? kenapa tangga gaji org kejaan dijadikan kayu pengukur untuk peniaga naikkan harga... kerjaan sepatutnya bendung perkara ni.. kesian la kat orang kampung.. org yang kerja sendiri, org yang pendapatan sederhana...


Mohd Zaidi Ramlan harga barang sentiasa naik.. terimalah hakikat. bumi semakin tua.. iklim yg melampau banyak negara alami bencana alam. kos tanaman meningkat. banyak yg rosak sebab bencana. negara kita pulak banyak bergantung makanan dari luar. minyak pulak semakin susut. kita akui semua itu.. lebih baik kita berjimat dan tingkatkan ekonomi kita kerna yg pasti akan datang lebih perit dari skrg.

Othman H Siru
Inilah tujuan AMNO/BN menyusahkan rakyat, selagi rakyat susah, rakyat mudah terpengaruh dengan BRIM 500rm dan penipuan2 lain. Kalau ramai rakyat sudah senang, rakyat akan tukar KERAjaan penjenayah, perasuah, perompak dan perogol amah.



Osmann Kad Rm500 tu duit pembayar cukai..bukan duit BN. Kita semua ada hak utk dapat rm500.
Pegawai kerajaan setengah juta sahja,,,tapi yg merana 26.5juta... Kami pesara swasta amat kecewa dengan kenaikan harga barang2. Umor dah lebih 60 tahun,,dimana nak cari pendapatan. Nek jadi jaga atau pandu teksi sudah tak daya... RM50,,nak masukan kedalam tabung msejid terlalu banyak,,,tapi kalau dibawa kekedai apa yang boleh dibeli utk makanan sekeluarga bg 5 hari....

Fazil Fawzi
Bler brg naik mule la kuarkn pendapat mngarut.suh mkn ubi kayu la,kentg la..org yg mnyuruh pn lm tentu mkn ape yg die suruh..cube bg gaji kt menteri2 rm2000 sbln..dpt ke diorg survive..



Jawa Satu siapa yg tentukan harga barang.persatuan peniaga. mereka boleh atur dan susun harga.orang islam kena berniaga dan kurangkan menyalahkan orang lain dan buat kerja.kedai satu malaysia jawapannya perlu disokong dan ditambah.harga minyak turun pun depa boleh kawal harga.


Mohd Fazil Che Hamid semua pengeluar brgan dimonopoli,cuba wat pengeluar tu bnyk kit,lesen dikuarkan,dah tntu brg susah nak naik rega..cth:gula..pai dpt gelaran raja lg..
Aida Ahmad Yes... Memang betul. 2 tahun lepas sekali beli barang dapur untuk seminggu baru $200, sekarang dah naik $400 lebih.


Nazri Ismail yaa..saya nak ngadu pasal astro..mahal sgt beratus2 ringgit,paling murah pon 60hinggit..astro untung bilion2..xde astro,siaran susah nak dapat..terpaksa3!!minta perjuangkan hal ini..


Munir Nanie pru13 pakat2 la tukar krajaan lain pulak..knpa takut sangat kalau x undi umn0/bn nihh...umn0 dh memerintah 50 tahun lebih,tp pengurusan negara masih d tak0k yg sama...0rg susah brtambah susah,menteri2 brtambah kaya...


Zack Jakie sy sokong,skrgne jib dh byk melabur duit utk PRU 13,tp hrp maklumlah klu lps PRU 13 nanti smua brg naik.masa tu jgn menyesal,lbh baik baik berfikir dlu sblm mengundi.sesal dahulu pendapatan,tp menyesal kemudian tidak berguna lagi..
Red Wave Kelate Kalo semua rakyat Malaysia hidup senang, nanti apa2 bantuan khas etc utk rakyat nak bagi kat sapa?Maka takde lah 'SERVICE CHARGE' ke apa.. lagipun kalau rakyat hidup senang..akan ter'BUKA' minda sbb cukup mkn & pendidikan..jadi tadak la org bodoh utk di 'janji manis'.


Bersatu Bermuafakat Kenaikan harga barangan hanya menunjukkan bahawa yang menjadi pemimpin negara sekarang tidak pandai mentadbir negara sebebnarnya. Ini adalah hasil amalan mencampur aduk pentadbiran dengan perniagaan membuat pemimpin negara sekarang cair otak tak dapat membezakan apa yg baik dan yang tidak dalam memimpin negara. Mereka menghampirkan negara ke tahap kebobrokan bukan sahaja dari segi ekonomi bahkan semua aspek kehidupan, lihat sahaja kualiti kehidupan rakyat sekarang.


Red Wave Kelate Mati pun susah maa... kain kapan naik harga,upah org gali kubur pun naik sbb minyak motor dia pun naik harga.


Fajar Nur cakap banyak xguna kita tukar je BN kepada PR pru 13 nanti insyaAllah.


Saiful Adam najib suruh boikot.sume kedai pun naik..takyah makan?huhu.berat 66 anak tun razak sorg tu.


Shin Chan Cukai naik utk tingkatkn pndpatan krajan tapi yg kaya yg kaki sakau yg ada kuasa la..epf dh sakit slesma, felda dh nk gadai tanah, tbg haji tngu kna pinang,proton dh semput,krajaan negeri x pndai byr hutang, tukang tampal poster nk cash..smua dh sakit...


Awin Syakila Sebuah kerajaan yang baik adalah kerajaan yang ambil berat tentang kebajikan rakyatnya, bukan kebajikan puak-puak dia sendiri yang Umno BN amalkan selama ini. Dia orang makin kenyang, makin gemuk, rakyat makin merempat. Kerajaan Negeri Selangor dah buat macam-macam untuk kebajikan rakyat Selangor. Semua rakyat Selangor menikmati kemudahan tersebut. Kalau ada orang tak setuju, cepacepatlah dapatkan rawatan, check mana yang patut.

Mohon kongsikan bacaan ini untuk bacaan semua. Terima kasih
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments
2 Comments

2 comments:

kher hafriz said...

Untung la

kher hafriz said...

Untung la dapat hidup kat negara aman damai mcm ni pun nk merungut ssh..cube duduk kat negara niger tu..kowg tk kn dapat sume ni..kowg beniaga pun nak untung besar gak kan..asal nk ckp harga mahal ke ape?..parti pembangkang terdiri daripada pkr, pas dan DAP..yer DAP..parti ni penah nak jahanam kan negara pada 13 mei 1969 dengan mencabuli hak melayu..trgedi tu menyebabkan ramai yang mati..ape yang penting skang ni bukan khidupan kite..parti pembangkang nak negara ni same adil india cina melayu..TANAH MELAYU NI ADIL SAME RATA NGAN INDIA CINA..MMG PEMIKIRAN GILE..LAU CAMTU UMAH NENEK MOYANG KOWG KONGSI SAME RATA NGAN INDIA CINA YER..INDIA CINA PUN ADE HAK KT UMAH NENEK MOYANG KOWG TU..lau tkde parti barisan nasional alamat nye kowg mrempat kt negara sendiri la..pertahankan la hak keistimewaan melayu..kowg ptut bsyukur dapat idup negara aman mcm ni..gunekan ape yg termampu..krajaan tk kan bertukar selagi dasar pembangkang hanye mahu kuasa..tidak penting kn hak melayu..singapura smpai cina pegang..kowg nk mcm singapura tu..ni la melayu..di bagi peha nk betis..bersyukurla dapat merasa macam2..kowg naik kn anwar tu tuk ape?
..anwar dapat kuasa..kowg dapat ape?..dapt rumah tak?..tanah sendiri dapt tk?..negara luar tuntut kedamaian perang, tuntut kemajuan, tuntut perjanjian..kowg tuntut ape?..tuntut undi?..tuntut harga barang turun?..tuntut nk jadi kaya?..mmg cita2 anwar nak jadi pm..tpi bukan dengan cara tabur janji manis..kecoh2 kt luar negara punye pmimpin yg parti negara ni tk betul..lau cmtu aku pun bleh jadi mcm anwar tu..buang air liur ckp manis2..ayat manis..dh menang sok dapat la 30k gaji aku..kaya la anwar dapat gaji pm..