Followers

BERSEDIA - IRAN AKAN DISERANG ZIONIS

Wednesday, February 8, 2012


Israel's defence minister, Ehud Barak, has said the moment is approaching when any military intervention to halt Iran's nuclear programme will come too late, in a strong indication that the Jewish state is closer than ever to authorising actionTHE GUARDIAN LONDON 3 Feb 2012

Ehud Barak Menteri Perang Israel yang juga kenalan Zahid Hamidi Menteri Pertahanan Malaysia kini sedang mengolah pandangan dunia untuk melancarkan perang terhadap Iran. Perancangan untuk menyerang Iran ini bukan satu yang baru.

Pada tahun 1997 di Amerika Syarikat satu gerombolan puak kanan yang dikenali sebagai NeoCon telah mengeluarkan Kenyataan Prinsip yang dikenali sebagai Project For The New American Century – Projek Amerika Alaf Baru.

Gerombolan NeoCon ini telah mencadangkan :

- Amerika wajib menambah belajawan pertahanan, memodenkan alat persenjataan untuk mengawal dunia dimasa hadapan

- Amerika wajib memperkukuh hubungan dengan negara rakan yang mengamal demokrasi dan menentang rejim seteru yang berlawanan dengan kepentingan dan nilai Amerika

- Amerika wajib mengembang dan memperluaskan kebebasan politik dan ekonomi perdagangan bebas diluar negara

- Amerika wajib menerima tanggungjawab yang unik untuk memastikan dunia antarabangsa selari dengan kepentingan keselamatan, kekayaan dan prinsip Amerika

Sosok-sosok berfahaman kanan ini bernaung dibawah lambang NeoCon. Neo bermakan baru – manakala Con adalah singkatan dari perkataan Conservative. NeoCon bermakna fahaman Konservatif Baru. Dari segi idealogi NeoCon ini berhaluan kanan. Mereka menyokong dasar ekonomi kapitalis – pasaran bebas, penswastaan dan menolak negara berkebajikan. Mereka tidak mahu daulah campur tangan dalam urusan ekonomi. Gerombolan NeoCon ini melihat kuasa imperialis Amerika sebagai sebagai kuasa mutlak dunia sesudah USSR – Union of Soviet Socialist Republic - runtuh.

Adalah salah untuk melunggokan semua bengolan NeoCon ini sebagai Yahudi. Mereka terdiri dari WASP – White Anglo Saxon Protestant, ada ramai Yahudi malah Zalmay Khalilzad - wakil Bush Junior ke Afghanistan adalah contoh NeoCon yng beragama Islam. Agama tidak penting disini. Justeru bukan semua NeoCon beragama Yahudi tetapi semua NeoCon adalah Zionis. NeoCon adalah perserikatan intim antara Yahudi Zionis dan Christian Zionis. Nabi mereka ialah Irving Kristol – seorang pemikir Yahudi dan inteletual kanan. Rukun iman NeoCon ialah memastikan kesejahteraan Isreal.

Secara sedar NeoCon telah merancang dan menyusun. Mereka menubuhkan kumpulan pemikir, kumpulan pelobi, bersarang dimedia dan di dunia akademia – mereka mula berjaya menyusup masuk ke dalam pentabiran Rumah Puteh di zaman Ronald Reagan. Gerombolan in telah mengajukan pandangan mereka untuk dijadikan dasar Amerika. Justeru dunia diberitahu tentang Clash of Civilisation/Bentrokan Peradaban ( 1993) buku Samuel Huntington dan The End Of History/Tamatnya Sejarah (1992) buku Francis Fukuyama. Dua buku ini adalah contoh idealogy kanan yang menjadi rujukan NeoCon.

Presiden Ronald Reagan telah di gantikan pula oleh Bush Senior. Ini adalah zaman kegemilangan gerombolan NeoCon. Parti Republican yang berhaluan kanan dan konservatif telah sedia menerima pandangan dan cadangan dari NeoCon untuk dijadikan dasar. Apabila Bush Senior digantikan oleh Bill Clinton dari Parti Democrat gerombolan NeoCon mengalami sadikit kemunduran. Tetapi apabila masuk Bush Junior ke Rumah Puteh maka inilah masa dan ketika dimana semua dasar dan Projek Alaf Amerika Baru diimplementasi.


Apabila kita memasuki tahun 2008 Rumah Puteh telah diduduki oleh Obama dari Parti Democrat – seharusnya Parti Democrat ini memiliki dasar yang berlawanan dengan dasar kanan NeoCon. Tetapi politik Amerika telah beralih jauh ke kanan. Hari ini garis dan dasar yang membezakan Parti Republican dengan Party Democrat amat tipis. Malah ada beberapa dasar Parti Republican kelihatan lebih baik dari Democrat. Contohnya : Bush Junior secara terbuka melarang Israel mendirikan perkampongan baru di tanah dan wilayah Palestin yang telah di rampas. Barack Obama hingga ke saat ini langsung tidak berani bersuara terhadap keganasan Israel.

Jangan silap baca. Barack Obama dinaikan ke tahta Rumah Puteh adalah sebahagian dari perancangan untuk mengabui mata rakyat dunia. Jantan berkulit hitam di Rumah Puteh ini tidak akan dituduh rasis apabila membenarkan kapal terbang mengebom Libya atau Syria dan membenarkan drones membunuh Anwar al-Awlaki warga Amerika sendiri di Yamen.

Belum pun habis satu penggal – Obama - Si Jantan berkulit hitam ini juga telah mengarahkan CIA untuk menggunakan drones dan meledakan bom di Utara Pakistan. Lebih banyak bom jatuh di Utara Pakitan di zaman Obama berbanding dengan dua penggal Bush Junior di Rumah Puteh.

Mengikut falsafah NeoCon wajib diwujudkan satu kumpulan kelas elit pemerintah yang bijak bistari untuk mengendalikan sesebuah negara. Manakala orang ramai dan warga negara hanyalah menjadi pengikut. Orang ramai hanya wajib menerima arahan dari pemimpin yang bijak pandai ini.

Jika falsafah ini diterjemahkan untuk dunia maka kelas elit yang berkeupayaan berfikir untuk memimpin dunia hanyalah NeoCon yang berpengkalan di Amerika Syarikat. Negara-negara lain dalam dunia ini hanya perlu mengikut perentah. Jika falsafah ini diikut maka dunia mengikut pandangan NeoCon akan aman makmur. Inilah yang mereka namakan New World Order atau Tata Dunia Baru - yang sedang dirancang untuk diwujudkan.

Tetapi apa sangkut pautnya semua ini dengan Iran?

Dizaman Shah Ahmad Reza Pahlevi dahulu Iran dianggap sebagai negara sahabat Amerika. Shah Reza menjadi pembeli senjata Amerika yang kedua terpenting sesudah Saudi Arabia. Iran sanggup menjadi Tok Sarjan yang setia untuk mengawal Selat Hormuz. Bala tentera Shah menjadi barua Amerika yang menjaga keselamatan lalu lintas tanker minyak di perairan ini. Hampir 40% minyak dunia melintasi selat ini. Hampir 60% minyak untuk Jepun lalu di selat ini. Iran menjadi negara yang amat penting untuk keselamatan perjalanan minyak yang menjadi asas sistem ekonomi kapitalis.

Justeru, apabila Shah Reza di halau keluar dan Iran menjadi republik pada tahun 1979 maka Iran terus dicap sebagai musuh Amerika. Kerajaan Iran dicap sebagi pengganas.

Mengikut idealogy NeoCon tidak akan dibenarkan lagi muncul mana mana negara yang berkemungkinan bangun untuk menentang atau berani engkar tidak mengikut telunjuk Amerika Syarikat. Tidak juga Iran, tidak juga China – tidak juga Russia akan dibenarkan menggugat kepentingan Amerika dalam dunia hari ini.


Era dua negara super/ two super powers – Amerika dan Soviet Union seperti dizaman Perang Dingin dahulu – tidak akan dibenarkan muncul lagi. Yang wujud hari ini adalah dunia unipolar – dunia Amerika dan empire Amerika.

Justeru, apa yang kita lihat berlaku di Iraq, di Libya dan di Syria adalah contoh dimana rejim-rejim yang engkar atau culas dan tidak berkiblat ke Rumah Puteh sedang dilupuskan. Semua ini adalah perancangan NeoCon. Semua yang berlaku hari ini adalah strateji perancangan mengimplementasi Projek Amerika Alaf Baru.

Ketika tulisan ini digarap media antarabangsa sedang berdondang sayang tentang kemungkinan Iran berjaya menjadi kuasa nuklear. Saban hari rakyat dunia diberitahu betapa kita dalam bahaya jika Iran memiliki senjata nuklear. Tidak cukup dengan dondang sayang ini – kita juga dapat membaca komen-komen dari pegawai tentera Amerika yang telah bersara. Mereka memberi amaran agar ‘dilakukan sesuatu’ : baca serang - terhadap Iran sebelum terlambat.

Kita juga berpeluang membaca komen dari bekas tim risikan Amerika dan Britain. Mereka mengabsahkan bahaya yang akan menimpa dunia jika Iran memiliki bom nuklear. Jika semua ini tidak meyakinkan dunia maka Isreal dan Mossad akan mengeluarkan data dan gambar tentang loji nukelar bawah tanah sebagai bukti yang Iran sedang membuat bom nuklear.

Pada ketika ini semuanya sedang diatur mengikut perancangan. Di Pulau Socotora yang terletak di antara Laut Merah dengan Telok Aden – bala tentera Amerika sedang dikumpulkan. Pada akhir bulan March ini akan cukup 100,000 bala tentera Amerika dari semua pasukan berkampong di Socotora. Jumlah 100,000 ini sama dengan jumlah tentera Amerika ketika Bush Junior ingin menyerang Iraq dalam tahun 2003 dahulu.

Sebelum perang pecah dan Iran diserang , para zionis saperti Ehud Barak terus mengolah persetujuan orang ramai agar melihat Iran sebagai musuh dunia. Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu akan mengenakan sekatan ekonomi seperti yang telah dilakukan kepda Iraq dahulu.

Media pro Zionis akan terus berdondang sayang untuk memastikan rakyat dunia akan melihat Ahmadinejad Presiden Iran sebagai Hitler baru. Bila label telah dibubuh maka amat senang untuk ditembak.(TT)(bersambung)

Mohon kongsikan bacaan ini untuk bacaan semua. Terima kasih
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments
0 Comments

0 comments: